Follow Us @zuraidakarim

Thursday 28 December 2017

Dapatkah Penyakit Bells Palsy Dipulihkan Sepenuhnya?


Cuba anda bayangkan.

Pada suatu hari anda bangun dari tidur dan anda rasa kelainan pada sebelah muka.Wajah sebelah kiri rasa terjatuh, bibir terjuih begitu juga dengan pipi dan mata pula sukar dikerdip atau tutup rapat. Pasti anda akan rasa risau kan?

Penyakit apa yang anda alami?adakah minor strok?

Tidak semua orang arif tentang penyakit Bells Palsy ini. Malah penyakit ini jarang kita dengar.Atas sebab itulah saya terpanggil untuk menghuraikan lebih mendalam lagi tentang penyakit ini.
                       


Apakah itu Bells Palsy?

Bells Palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas. 

Pada kebiasaannya bagi mereka yang mengalami Bells Palsy akan terasa kebas di bahagian sebelah muka manakala mata dan mulut tidak dapat bergerak seperti sediakala asal. 

Bells Palsy Bukanlah Minor Stroke

Telah dibuktikan bahawa Bells Palsy bukanlah minor stroke. Ini adalah kerana pesakit yang mengalami stroke biasanya mengakibatkan bukan sahaja kelumpuhan pada wajah malah tangan dan beberapa anggota badan yang lain turut terjejas. 

Berbeza dengan Bells palsy di mana pesakitnya hanya mengalami lumpuh di muka bukan disebabkan oleh tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.

Bagaimana Bells Palsy Terjadi?   

Biasanya, ia berlaku tiba-tiba secara separa namun dalam kes tertentu (peratusan rendah) ia boleh mnyebabkan kelumpuhan kedua-dua belah muka. 

Punca menyebabkan boleh terjadinya penyakit ini tidak dapat dikenal pasti. Mungkin ia disebabkan oleh radang akibat daripada jangkitan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak.

Saraf tersebut bergerak melalui tengkorak dalam tulang kecil di bawah telinga. Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai dalam keadaan ini boleh mengakibatkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut. 

Tekanan juga boleh mengakibatkan terjadinya penyakit Bells Palsy ini. Contohnya tekanan di tempat kerja ataupun tertekan di tempat peperiksaan. (Ramai anak gadis menghadapi masalah ini).

Para wanita yang paling senang untuk terkena penyakit ini. Terutamanya ibu yang sedang hamil. 

                           
                                        Bagaimana Bells Palsy berlaku di muka sahaja?


Siapakah Yang Berisiko Untuk Menghidap Penyakit Bells Palsy?

Ianya kerap terjadi kepada:

               1) Wanita yang hamil dan memasuki fasa trimester ketiga

               2) Penderita diabetes

              3)  Penghidap HIV

              4) Wanita yang baru lepas melahirkan bayi

              5) Ahli keluarga yang pernah diserang penyakit Bells Palsy



Simptom Terjadinya Bells Palsy

  • Tiada deria rasa untuk makan
  • Kelopak mata tidak boleh berkedip atau dititup dan dibuka
  • Masalah untuk menggosok gigi akibat daripada masalah ketika makan
  • Pipi atau sebelah muka kelihatan jatuh


Rawatan Pesakit Bells Palsy

Cara rawatan tertentu dikatakan mampu untuk merawat penyakit Bells Palsy. Ia samada tertumpu kepada merawat punca utama gangguan saraf yang terjejas atau kesan sampingan akibat Bells Palsy.

Antara rawatannya ialah:

1) Ubat titis mata 

Penderita bells palsy akan mengalami kesukaran untuk menutup mata. Mata akan menjadi mudah kering dan mudah terkena infeksi. Ubat titis mata ini digunakan untuk mengubati masalah mata tertutup.


2) Fisioterapi

Ahli fisioterapi akan mengajar dan membantu serta melatih pesakit untuk membuat senaman ataupun pergerakan bagi menguatkan otot-otot. 


3) Pembedahan Plastik

Pembedahan ini tidak akan mampu mengembalikan saraf seperti sediakala. Ia akan melindungi mata dan memperbaiki penampilan wajah serta meningkatkan fungsi wajah yang kaku dan layu. 

Pembedahan plastik ini dilakukan untuk memperbaiki fungsi kelopak mata, memperbaiki posisi mulut, membantu dalam percakapan, makan minum serta memperbaiki keseimbangan bentuk wajah.


4) Ubat Tahan Sakit

Ubat penahan sakit seperti aspirin, acetaminophen dan ibuprofen boleh membantu melegakan kesakitan. 


5) Vitamin Methycobal / Methycobalamin

Merupakan supplement untuk saraf kita iaitu vitamin B12 dimana fungsinya adalah untuk membantu fungsi saraf sekaligus mengurangkan keradangan dan tekanan. 

Oleh itu, saya cadangkan vitamin Bcomplex Shaklee kerana dalam vitamin ini terdapat B1, B2, B3, B6 dan B12. 

                             


Vitamin B1 (Thiamin) 

Berfungsi untuk melancarkan perjalanan darah. Sangat penting untuk pesakit Bell Palsy kerana masalah otot yang lemah ataupun lumpuh yang boleh mengakibatkan peredaran darah terbantut sekaligus menjadikan sel terus mati. 


Vitamin B6 (Pyrodixine)  

Terlibat dalam pembentukan myelin, lapisan protein yang membentuk sekitar sel-sel saraf. 


Vitamin B12 

 Untuk melegakan keradangan saraf otot dan tekanan di bahagian yang membengkak. Ia adalah komponen asas yang penting untuk pertumbuhan dan memulihkan saraf-saraf yang telah rosak. 

                               
                 

Digabungkan sekali dengan VIVIX iaitu sirap pekat bewarna merah yang dihasilkan daripada tumbuhan semulajadi.

Ia mengandungi revestrol yang tinggi untuk menghasilkan sel-sel baru dan memulihkan sel yang telah rosak. Ia bertindak sehingga ke DNA kita.

Vivix juga mempunyai khasiat antioksidan yang tinggi dan kerana itulah ianya sangat sesuai untuk penyakit Bells Palsy dan stroke seluruh badan.

Banyak positif fedback daripada pesakit Bells Palsy yang mengamalkan Bcomplex dan Vivix secara konsisten.



Testimonial Pesakit Bells Palsy Yang Telah Pulih


                   

               

                       



Penyakit Bells Palsy ini adalah satu penyakit yang serius dan perlu dipulihkan secepat yang mungkin. Hampir 35 hingga 40 peratus mengambil masa lebih kurang setahun untuk pulih. Bukankah ianya satu jangka masa yang panjang?

Apabila muka senget sebelah, mata tidak boleh tutup mana mungkin ianya satu keselesaan kepada kita.Pastinya hilang kenyakinan diri untuk berhadapan dengan orang lain.

Oleh yang demikian, bertindaklah dengan segera sekiranya anda salah seorang pesakit Bells Palsy ini.Saya sangat mengesyorkan VIVIX dan Bcomplex ini kerana telah terbukti akan keberkesanannya.



Jadi, apa yang perlu anda lakukan? Mudah sahaja. Anda hanya perlu hubungi saya sahaja.Saya akan bantu anda dengan memberi konsultasi secara PERCUMA dan jadual makan ubat yang betul atau klik link di bawah

   
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=a2dfe9c457376a26ddb3ca21518d7376

Pengedar Sah Shaklee Kuala Kangsar Perak: Zuraida
(Shaklee ID 1244308)

012-5511310 (Call/whatsapp/sms)

Fb: zuraida mohamad karim

ig: zuraidakarim

COD : Kuala Kangsar, Manong, Jerlun, Padang Rengas, Tg Rambutan, Tambun





No comments:

Post a Comment